YIĞMA YAPILARIN DEPREM GÜVENLİĞİNİN
ARTTIRILMASI ÇALIŞTAYI
17 ŞUBAT 2005
ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
KÜLTÜR KONGRE MERKEZİ – ANKARA
Katılım Formu
Ön Yüz
Katılım
Formu Arka Yüz
Bilgilendirme
Yazısını pdf olarak indirmek için burayı tıklayın...
Programın son halini
indirmek için tıklayın...
YIĞMA YAPILAR VE BU YAPILARIN DEPREMSEL OLARAK GÜÇLENDİRİLMESİ
ÇALIŞTAYI |
|||
PROGRAM |
|||
09:30 -
09:45 |
|
|
AÇILIŞ – ODTÜ REKTÖRÜ – PROF. DR. URAL
AKBULUT MÜHENDİSLİK
FAKÜLTESİ DEKANI – PROF. DR. MUSTAFA TOKYAY PROJE
KOORDİNATÖRÜ – YARD. DOÇ. DR. AHMET TÜRER
|
09:45 -
10:00 |
|
|
DR.
ERGİN ATIMTAY “Yığma Tuğla Duvarın Düzlem Dışı Deprem Davranışı” - ODTÜ |
10:00 -
10:15 |
|
|
DR.
ERÇİN KASAPOĞLU “Özel-Şekilli Hafif Yapısal Elemanlar ile Yapılmış Depreme
Dayanıklı Yığma Ev” – HACETTEPE ÜNİV. |
10:15 –
10:30 |
|
|
DR.
SİNAN ALTIN “Yığma Yapıların Rehabilitasyonu için bir Yöntem” - GAZİ ÜNİV. |
10:30 –
10:45 |
|
|
DR. GÖRÜN ARUN “Yığma Kagir Yapılar ve Davranışı” - YTÜ |
10:45 –
11:00 |
|
|
ÇAY-KAHVE
ARASIå |
11:00 –
11:15 |
|
|
DR.
DEVRİM ALKAYA “Sultandağı Depremi Işığında Toprak
Yapılar ve İyileştirme Önerileri”
- PAMUKKALE ÜNİ. |
11:15 –
11:30 |
|
|
DR.
FEVZİYE AKÖZ “Yığma Kagir Yapılarda Hasar Tespiti ” - YTÜ |
11:30 –
11:45 |
|
|
DR.
HALİM KARAŞİN, DR. ERHAN KARAESMEN “1 Mayıs Bingöl Depreminde Meydana Gelen
Yığma Yapı Hasarları” - DİCLE ÜNİ. |
11:45 –
12:00 |
|
|
SGM “
Tarihi Yığma Yapıların Depreme Karşı Güçlendirilmesi” - SİSMİK
GÜÇLENDİRME MERKEZİ |
12:00 –
12:15 |
|
|
SERDAR
AK “GIS Sistemleri ve Uygulama Alanları” - NETCAD |
12:15 –
13:00 |
|
|
İnşaat
Bölümü Yapı Mekaniği Laboratuvarı Gezisi |
13:00 –
13:50 |
|
|
YEMEK
ARASI ä - Akademik Kafeterya (yemekhane
üst kat) |
13:50 –
14:10 |
|
|
İBRAHİM
SİRER - DÜNYA BANKASI TÜRKİYE SORUMLUSU DR.
AHMET TÜRER “SPIM-1451 Yığma Yapıların Depreme Karşı Oto Lastiğiyle
Güçlendirilmesi” ÖZET ve GENEL BAKIŞ |
14:10 –
14:30 |
|
|
ÇAĞDAŞ
ŞİMŞEK – ABDULLAH DİLSİZ - ODTÜ “Sosyal-İdari
ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Çözümlemeleri” |
14:30 –
14:50 |
|
|
MUSTAFA
GÖLALMIŞ - ODTÜ “Lastik
Çekme, Düzlem Dışı Duvar ve Eğilme Tablası Testleri” |
14:50 –
15:05 |
|
|
ÇAY-KAHVE
ARASIå |
15:05 –
15:20 |
|
|
DR.
HASAN HÜSNÜ KORKMAZ - SELÇUK
ÜNİ. “Yığma
Yapılar ve Küçük Ölçekli Sarsma Tablası Testleri” |
15:20 –
15:35 |
|
|
ÖNDER
ÖZEN – ODTÜ “Güçlendirme
Alternatiflerinin Doğrusal Olmayan Analitik Modellenmesi” |
15:35 –
15:50 |
|
|
BAYEZİD
ÖZDEN – ODTÜ “Atık
Lastik Yastıkları [ALYA] ile Depremsel Zemin Yalıtımı” |
15:50 –
16:00 |
|
|
DR.
AHMET TÜRER - ODTÜ “Hatay-Antakya
Arazi Uygulamaları ve Dekoratif Çözümler” |
16:00 –
16:15 |
|
|
ÇAY-KAHVE
ARASIå |
16:15 –
18:00 |
|
|
TARTIŞMA
OTURUMU: aTÜRKİYE’DE YIĞMA YAPILARDA
YAŞAYAN 35 MİLYON İNSANIMIZIN
DEPREM GÜVENLİĞİ KONUSUNDA NELER YAPILMALIDIR? aTOPLUMUMUZ DEPREM KONUSUNDA NASIL
BİLGİLENDİRİLMELİ VE BİLİNÇLENDİRİLMELİDİR? KAMUSAL İNİSİYATİFLERİN GÖREVİ NE
OLMALIDIR? ÇALIŞMALARI DÜZENLEYECEK BİR MERKEZ/KURUM
OLUŞTURULABİLİR Mİ? aYIĞMA YAPILARIN DEPREME DAYANIKLI İNŞA TEKNİKLERİ (YENİ BİNA İÇİN) VE GÜÇLENDİRME (HALİHAZIRDA BULUNAN
BİNA) KONULARININ HALKA DUYURULMASI VE KABUL EDİLEBİLİR HALE GELMESİ
(yaptırımlar?) NASIL GERÇEKLEŞEBİLİR? PROBLEMLER? aHANGİ DURUMDA HANGİ GÜÇLENDİRME
VE YAPIM TEKNİKLERİNİN KULLANILACAĞI (bölgeler, yapım malzemesi, vb),
KİTAPÇIKLARIN - TV PROGRAMLARININ HAZIRLANMASI, aYIĞMA YAPILAR VE DEPREM
PERFORMANSLARI ÜZERİNE HAZIRLANMIŞ MEVCUT YÖNETMELİKLER YETERLİ MİDİR? |
18:00 -
|
|
|
KAPANIŞ KOKTEYLİ å |
PROJE KADROSU:
PROJE YÜRÜTÜCÜSÜ GIS UYGULAMALARI, İNTERNET SİTESİ
HAZIRLANMASI VE KURUMSAL DESTEK SAĞLANMASI (Proje ortağı: NETCAD Ulusal CAD
ve GIS Çözümleri)
1/10 ÖLÇEK SARSMA TABLASI DENEYLERİ Dr. Hasan Hüsnü Korkmaz [SELÇUK
ÜNİV.]
GIS UYGULAMALARI
SİSMİK
İZOLASYON
SOSYOLOJİK
VE KURUMSAL ÇALIŞMALAR
DUVAR
GÜÇLENDİRME TESTLERİ
ANALİTİK
MODELLEME TEKNİK
DESTEK SPIM – 1451 PROJESİ
SPIM-1451,
İngilizce açılımı “Seismic Performance
Improvement of Masonry Houses” olan ve ODTÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü Yapı
Mekaniği Ana Bilim Dalınca yürütülmekte olan, DM2003 kapsamında toplam 133
ülkeden sunulan 2700 proje arasından ilk 47’ye girerek elde ettiği “Yığma
yapıların, kullanılmış oto lastiği ile sismik performansının arttırılması”
uzun başlık ve 1451 kodlu Dünya Bankası ve “Yığma yapıların depreme karşı
ekonomik yöntemlerle sismik yalıtım ve güçlendirme metotlarının araştırılması
ve geliştirilmesi” uzun başlıklı ve İÇTAG I599/01 kodlu TÜBİTAK projelerinin
kısa ismidir.
AMAÇLAR
Nüfus
artışı ve ekonomik büyüme kriterlerine göre devamlı olarak gelişme eğiliminde
olan ülkemiz, mekanı, bu artan hacmin gerektirdiği ölçüde işlemek
durumundadır. Artan barınma ve üretim ihtiyacının karşılanması için gerekli
olan bu mekansal üretim, elde var olan ekonomik ve teknolojik unsurların el
verdiği ölçüde yürütülebilmektedir. Kısıtlı kaynakların zorlamasıyla hız
kesmesi kaçınılmaz olan mekansal üretim, barınmanın temel bir ihtiyaç
olmasından ötürü, halkımız tarafından yapısal olarak yetersiz malzemelerin
yersiz kullanımıyla artarak devam etmektedir. Bu noktada, bilimsel ve
yönetici vasfı olan guruplara düşen asli görev, kısıtlı ekonomik girdinin,
uygulanmakta olan yapı pratiklerini depreme ve diğer doğal afetlere karşı
dayanımlı hale gelecek şekilde teknolojik olarak dönüştürerek, en verimli
şekilde kullanılmasını sağlamaktır. Bu amaca, ancak halkın konuyla ilgili
bilinç düzeyini, uygun yapım ve güçlendirme tekniklerinin yaygın olarak
duyurulmasıyla yükselterek ve bu tekniklerin sürdürülebilir olarak
uygulanmasını sağlayarak ulaşılabilecektir. ODTÜ İnşaat Mühendisliği
Bölümü’nde yürütülen SPIM-1451 isimli projenin yanı sıra Türkiye’de yığma
yapı üzerine yapılmış ve yapılmakta olan çalışmaları da derleyerek
Türkiye’nin depreme dayanıksız yığma yapı problemine kolektif bir çözüm
getirmeyi amaçlamaktadır. KAPSAM
Bu
çalıştay, yığma yapıların depreme karşı ekonomik ve kolay uygulanabilir
tekniklerle güçlendirilmesi çalışmalarının toplanmasına ve konuyla alakalı
yetkin kişi ve kurumlar arasında fikir paylaşımına olanak tanıyacaktır. Bir
gün sürecek olan ve bilgi paylaşımını amaçlayan bu toplantı, iki bölümden
oluşacaktır: 1) Yığma yapıların deprem performanslarıyla ilgili genel
(tematik) konular, 2) SPIM-1451 projesinde geliştirilen tekniklerin
tanıtılması. Türkiye genelinde yapılmış ve yapılmakta olan birçok çalışmaya
da kapsam dahilinde yer verilmesi, daha verimli ve kapsamlı olarak nasıl
uygulanacağını belirlemek ve alternatif tekniklerin gündeme taşınmasına
olanak tanıyacak bir platform sağlaması açısından, çalıştay ülkemiz yığma yapılarının deprem
performanslarının artırılmasında önemli bir yere sahip olacaktır. KATILIM
Programa
dahil olmasını istediğiniz çalışma özetlerinizi ODTÜ İnşaat Mühendisliği, Yapı Mekaniği Lab (K7-106) 06531 ODTÜ Kampusu ANKARA veya e-posta
yoluyla; adreslerine gönderebilirsiniz. Çalışmaları içeren kitapçık
posta yoluyla gönderilecektir. ÖZET SPIM-1451
ve İÇTAG-I599/01
Dünya Bankası ve TÜBİTAK tarafından desteklenen
“Yığma Yapıların, Kullanılmış Oto Lastiği/ Ekonomik Yöntemler ile Sismik
Performansının Arttırılması” başlıklı projede, yüksek derecede depremselliği
bulunan Türkiye'deki konutların yarıya yakınını oluşturan yığma yapıların
kullanılmış otomobil lastikleri yardımıyla depreme karşı güçlendirilmesi ve
yine lastikler vasıtasıyla sismik izolasyon yapılması amaçlanmaktadır. 3-4 Aralık 2003 tarihinde proje onaylandıktan sonra
oluşturulan proje ekibi ile 11 Şubat 2004 tarihinde bir başlangıç toplantısı
gerçekleştirilmiş ve 23 Şubat 2004 tarihinde Dünya Bankası ile anlaşma
imzalanmıştır. TÜBİTAK, projenin Türkiye ayağını desteklemeye
uygun görerek Temmuz 2004 ayı içinde onaylanıp ek bütçe ve ek süre
sağlamıştır. Ülkemizin topraklarının %92 'si, nüfusumuzun ise %95 'i deprem riski altındadır; son 58 yılda 58 000 'den fazla vatandaşımız hayatını kaybetmiş ve 400 000 'den fazla binamız yıkılmıştır. Son 10 yıldaki can kaybımız 18 000 kişi civarındayken, ekonomik kaybımız 20 Milyar Dolar seviyelerindedir. Depremin şehirlerde neden olduğu kayıp potansiyelinin yanında, ülkemizin kırsal kesiminde ve gecekondu bölgelerinde oluşturduğu riskler de büyük ölçeklerdedir. Bu bölgelerdeki yapıların büyük çoğunluğu da yığma yapılardır. DİE 2000 yılı verilerine göre; Ankara, İstanbul, İzmir ve Adana gibi büyük şehirlerimizde bulunan yığma yapıların, bu şehirlerdeki toplam yapı sayısına oranı, %40-45’ler gibi önemli seviyelere ulaşmaktadır. Yığma yapıların sayıca çokluğundan ve genellikle mühendislik hizmeti görmemiş oldukları için kalitesiz inşa edilmelerinden dolayı can kayıplarının önemli bir kısmı da bu tür yapılarda gerçekleşmektedir. Son
yıllarda yaşadığımız Marmara, Afyon, Bingöl, Tunceli ve Erzurum depremleri
ile deprem felaketleri tekrar gündeme gelmiştir. Gerek bilimsel çalışmalarda,
gerek meslek odalarında, ve gerekse basında betonarme, prefabrike ve çelik
taşıyıcı sistemli yapıların üzerine birçok bilimsel ve toplumsal araştırma
yapılmakta, yeni güçlendirme ve takviye metotları geliştirilmekte ve
önerilmektedir. 1970 ve 1990 yılları arasında meydana gelen birçok depremde
can kaybının ve ağır hasarlı yapıların çokluğu kırsal kesimde
yoğunlaştığından bu dönemlerde kırsal yapım tekniklerini güçlendirmeye
yönelik çalışmalar yapılmış ama daha sonra bu konuya gerekli önem
verilmemiştir. Kırsal konutlar için ucuz tekniklerle ve uygulanması kolay
çözüm önerileri getirilememekte, bu yapılarda yaşayan insanımızın ekonomik ve
eğitim seviyeleri ise içinde bulundukları risk hakkında önlem almalarını
engellemektedir. Bu
birleşik projede, değeri ekonomik olarak karkas yapılara oranla daha düşük
olan kırsal konutların, kullanılmış oto lastikleri ile depreme karşı güçlendirilmesi amaçlanmıştır. Lastikler duvarlara elastik art-germe
uygulanması için kullanılmaktadır. Lastik kullanımının, ulaştırma ve bağlantı
masrafları dışında, herhangi bir maliyeti yoktur. Yapısal bir eleman olarak
lastik, inşaat sektöründe daha önceleri Kanada'da Prof. Dr. Murat Saatçioğlu tarafından silindirik kolon sargı donatısı
olarak denenmiş ve başarıyla uygulanmıştır. Kolonda çalışan bir malzemenin,
yığma yapıların güçlendirilmesinde farklı bir şekilde dahi uygulansa
çalışacağı düşünülmüştür; projemiz kapsamında yapılan teorik ve deneysel
çalışmalar başarıyla sonuçlanmıştır. Proje
başlangıcında ilk olarak Türkiye’deki genel kırsal yapı türleri, dağılımları
ve oranları incelenmiş, önceki çalışmalar ışığında bu yapıların genel deprem
davranışı ve hasar türleri belirlenmiştir. Ayrıca yığma yapılarda
uygulanmakta olan mevcut güçlendirme teknikleri de araştırılmıştır. Projenin
ana fikrinde, lastiklerin yanaklarının çıkarılması, uygun bağlantı elemanları
ile birbirine eklenerek oluşturulacak “lastik zincirlerinin” yığma duvarlara
dikine ve enine sarılması, gijon+somunlar
vasıtasıyla duvarlara art-germe uygulanması düşünülmüştür. Ayrıca, söz konusu
yığma yapının çatı seviyesinin hemen altından, yine lastik zincirleri ile
yatay olarak sarılmasının, yapı köşelerinin ayrılmasını geciktirerek deprem
dayanımını artırması hedeflenmiştir. Yeni yapılacak yığma evler için, lastik
katmanları üst üste konularak ucuz izolatörler yapılması da çalışmalar
dahilindedir. Lastiklerin
eksenleri boyunca çekme-yük altındaki kapasitelerini belirlemek amacıyla
oluşturulan test düzeneği aynı zamanda iki lastik arasındaki ‘bağlantı elemanları’nın geliştirilmesi için de kullanılmıştır. Duvarlar
üzerine deneysel çalışmanın ilk aşamasında, duvar şeritleri üzerinde -en
zayıf oldukları- düzlem dışı eğilme deneyleri yapılmıştır. Lastiklerle düşey
yönde sarılmış duvarların test sonuçlarında, sarılmamış duvarlara oranla
10-15 kata varan kapasite artışı ve iyileşen esneklik görülmüştür. Bu aşamadan
sonra birebir ölçekli bir yığma yapı modeli eğilme tablası kullanılarak
denenmiştir. Eğilme tablası, yer çekiminin eğilme açısı sebebiyle oluşan
yanal bileşenini kullanarak yapının her noktasından kütleye bağlı olarak
yükleme yapabilmektedir. 1:1 ölçekli
dinamik sarsma tablasının imalatının çok masraflı olması nedeniyle, eğilme
tablası ile yetinilmiştir. Eğilme tablası düzeneğinde denenen birinci numune,
orijinal yığma yapı yapım teknikleri ile imal edilmiş; birinci numuneyle aynı
geome Eğilme
masası deneylerine ek olarak, oluşabilecek yıkılma yada hasar türlerinin ve
önerilen yöntemler içinde dayanıma en çok katkıyı yapacak yöntemin
belirlenmesi için 1:10 ölçekli sarsma tablası deneyleri yapılması yararlı
görülmüş ve bu amaçla düşük maliyetli bir sarsma tablası üretilerek 11 farklı
numune dinamik olarak test edilmiştir. Doğrusal olmayan analiz ve
simülasyonlar yapılmıştır. Projenin
uygulama aşamasında ise ülkemizin birinci derece deprem kuşağında bulunan
Hatay İli’nde seçilen bir yığma yapı üzerinde önerilen metot uygulanmıştır. Yığma
yapıların en yoğun olduğu, deprem riski en yüksek, ve uzunca süredir büyük
bir deprem görmemiş illerimizin Coğrafi Bilgi Sistemleri (GIS) kullanılarak
değerlendirmesi yapılmıştır. Son
aşamada ise düzlem içinde yüklemeye maruz bırakılan 1:2 ölçekli duvar
şeritleri üzerinde düzlemsel kesme ve 1:4 ölçekli bina modeli üzerinde
lastikler ile sismik yalıtım deneyleri yapılmaktadır. Projenin temel aşamalardan birisi ise “bilginin
yayılmasıdır”. Geliştirilen tekniklerin ve elde edilen verilerin kamuoyuna,
idarecilere, bilim adamlarına, ve (yazılı/görsel basın aracılığıyla,
hazırlanan grafik ağırlıklı posterler ile) halka duyurulması en az çalışmanın
deneysel aşaması kadar önemlidir. Geliştirilen tekniklerin uygulanabilmesi
için tanıtılması gereklidir. İnsanların, yaşadıkları binalar için depreme
dayanıklı yapım ve takviye metotlarının neler olduğunu bilmesi ve uygulaması
gerekmektedir. En büyük sorun, önerilen usullerinin ekonomik ve sosyal
güçlükler nedeniyle uygulanamamasıdır. Kamuoyunun bilgilendirilmesi
aşamasında, insanımıza sadece bu projede geliştirilen güçlendirme
tekniklerinin değil, hâlihazırda uygulanmakta olan depreme dayanıklı inşa
prensiplerinin de duyurulması önemlidir. Bu konuda, bilgi düzeyini daha
ileriye götürmek ve daha ekonomik çözümler oluşturabilmek için araştırmaların
devamlılığı gereklidir. Depremler bir ülkenin alışkanlıklarını değiştirecek
sıklıkta olmamakta, bu nedenle de yapılan hatalar büyük bir deprem faciası
yaşandıktan kısa bir süre sonra unutulmakta, tekrarlanmakta ve gelecekte yeni
acıların nedenleri olmaktadır. Yığma yapıların depreme uygun yapılması ve
iyileştirilmesi ile ilgili çalışmaların bir çatı altında toplanması, merkezi
bir otoritenin oluşturulması, konunun gündeme taşınarak yığma yapılarda
depremlerde yaşanan kayıpların azaltılması gerekmektedir. Bu kapsamda,
çalıştayın konuyla ilgili akademisyenleri ve yasaları yürütme yetkisine sahip
inisiyatifleri bir araya getirmek üzere düzenlenmesi planlanmıştır. |